robert_bridgeman

Moderne Mindfulness

Robert Bridgeman over het nut en de effecten van moderne mindfulness meditatie
Tijdens de SMT bijeenkomst van december 2013 vertelde de jonge life coach en meditatie specialist Robert Bridgeman ons alles over mindfulness meditatie. Dat is een moderne meditatievorm waarbij traditionele technieken gecombineerd worden met praktische, wetenschappelijk gefundeerde oefeningen uit het bedrijfsleven. Google is één van de toonaangevende bedrijven die succesvol gebruik maakt van deze technieken met het “Search Inside Yourself” (SIY) programma. Robert is aan het leercentrum van SIY verbonden, heeft ervaring opgedaan met verschillende traditionele vormen van meditatie én is op de hoogte van de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen.

Ik stond perplex toen Robert bij aanvang alle deelnemers bij naam welkom heette. Vlak daarvoor had hij tijdens de koffie iedereen kort de hand geschud. Alle namen wist hij nog, zonder twijfel. “Mediteren versterkt het korte termijn geheugen”, was dan ook de boodschap die volgde.

Met aandacht leven, hoe doe je dat?
Via een paar heldere stappen gaf Robert ons inzicht in het hoe en waarom van mindfulness meditatie. Mindfulness betekent helemaal aanwezig zijn in het hier en nu en alles wat voorbij komt aandacht te geven zonder oordelen. Als je jezelf even vrij maakt van oordelen, komt álles binnen wat er aanwezig is. Als je zonder oordelen naar binnen kijkt, ga je jezelf op een heel andere manier zien.

Wat is er allemaal te zien in jezelf?     
We deden een oefening om dat te ontdekken. Nadat we een minuut de ogen dicht hadden gehad, gaf iedereen aan wat hij/zij had gezien. Het bleek dat iedereen op een andere manier, verschillende dingen waarnam. Zo had de één fysieke sensaties, terwijl een ander geluiden had gehoord en weer een ander beelden voorbij zag komen.

Kortom: er valt van alles te zien in jezelf. Wanneer je leert kijken naar reacties in jezelf, kan je invloed uitoefenen op gedrag.

Voorbij het verstand. Zijn in het nu.
Om meer inzicht te krijgen in jezelf en de automatische hersenprocessen die plaatsvinden, ging Robert in op ons verstand en het brein. “Omschrijf de smaak zoet eens in woorden” zei hij uitdagend. “Kan je niet he? Dat kun je alleen maar ervaren.”

Kun je het verleden voelen of ervaren? Nee, want het lichaam kan nooit een minuut geleden of in de toekomst zijn. Het enige deel van ons dat in het verleden of de toekomst kan zijn, is ons brein. Dus in het nu zijn, is voorbij het denken gaan. Helemaal aanwezig zijn in het moment, dat bereik je dus door uit het denken te stappen.

Maar hoe zorg je ervoor dat je in het nu blijft?
De truc is om aandacht te geven aan alles dat zich aandient, zonder na te denken. Dat doe je door gebruik te maken van je lichaam. Dat is namelijk het anker om in het ‘nu’ te blijven. Via je lichaam voel je dat je in het nu bent. Een methode om ervoor te zorgen dat je gedachten niet alle kanten op gaan, is te letten op je ademhaling. Je adem is er altijd. Je kan jezelf trainen om steeds meer in het hier en nu te zijn, zonder in het denken te vervallen. In het begin zit je op een 5-baans weg waar alle auto’s door elkaar racen. Maar naarmate je ervaren raakt, beland je op een rustige weg waar je af en toe eens een autootje tegenkomt.

Een gedachte over “Moderne Mindfulness”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *